Langs het kanaal zie ik sinds de jaarwisseling een golf van hardlopers. Niet vanwege het lekkere weer, want we zitten al maanden in de grijze mist. Al deze aspirant marathonlopers hebben goede voornemens. Nieuw jaar, nieuwe kansen.

In februari nemen de hardlopers af en wanneer maart voor de deur staat blijft alleen de doorgewinterde loper over. Jammer, want dan begint het zonnetje te schijnen. Ondanks goede voornemens geen goede resultaten. Herkenbaar?

Ik weet een manier waarop jouw goede voornemens toch slagen. Jij kunt jouw voornemens omzetten in goede resultaten met behulp van de stappen in dit artikel.

Ik laat je zien hoe jij jouw voornemens kunt vertalen naar doelen die werken. Ik leg uit hoe jij jouw doelen SMARTER kunt maken en wat je vervolgens moet doen om die doelen te bereiken.

 

Een goed geformuleerd doel werkt beter dan goede voornemens

“Een goed opgesteld doel vervult zichzelf. De zogenaamde self fulfilling prophecy”

Goede voornemens geven in het begin een stoot energie. Je voelt je gemotiveerd om te veranderen. Het voelt alsof je aan het begin van een race staat. De eerste weken voel je euforie, de mentale beloning voor het uitvoeren van jouw goede voornemen. Na je rondje hardlopen of het behalen van je target kan jouw dag niet stuk. Deze euforie houdt niet lang aan. Het gevoel van beloning wordt minder, je raakt gewend aan het lekkere gevoel voor uitvoeren van jouw voornemen. Wanneer het gevoel van beloning wegvalt, dan is 10km rennen opeens best wel een saaie activiteit.

Omdat het beloningsgevoel wegvalt kun je in plaats van goede voornemens beter een goed doel formuleren. Het halen van een doel begint al tijdens het opstellen van je doel. Als je hier goed de tijd voor neemt, is de kans op slagen veel groter. Een goed geformuleerd doel heeft meerdere functies die ervoor zorgen dat jij daadwerkelijk stappen zet. Een goed opgesteld doel:

  • Stuurt je handelingen. Je gaat de acties uitvoeren die nodig zijn om jouw doel te bereiken
  • Geeft energie. Je kunt zo makkelijker naar de eindstreep toe.
  • Zorgt voor doorzettingsvermogen. Je stopt niet halverwege zoals bij een goed voornemen.
  • Opent je ogen. Je gaat constant dingen zien die met het doel te maken hebben.
  • Vervult zichzelf. De zogenaamde self fulfilling prophecy.

Uit de psychologie blijkt dat een uitdagend, maar haalbaar, doel zorgt voor de hoogste prestatie en meeste inzet. En dat is precies wat we in deze blog samen gaan doen. Samen gaan we jouw doel SMARTER maken. Specifiek, Meetbaar, Actiegericht, Riskant, Tijdsgebonden, Euforisch en Relevant. Als je dit kunt, dan kunnen jouw goede voornemens echt succes gaan hebben!  Klaar voor de start? Kies een goed voornemen (vanaf nu doel) om mee aan de slag te gaan.

    Goede doelen slimmer maken dan goede voornemens

    “Als je jouw doel leest zul je het volgende voelen: geloof dat het doel haalbaar is, wetenschap dat het doel moeilijk te halen is en dat je er hard voor moet werken en zin om het doel te halen”

    Specifiek

    Een specifiek doel voorkomt schommeling in prestatie. De eerste stap is om jouw gewenste uitkomst specifiek op te schrijven. ‘Ik wil gezonder leven’ kan voor iedereen anders ingevuld worden: afvallen, aankomen, meer vitamines eten, vaker bewegen, eerder slapen, langer slapen, etc.

    Het doel ‘Ik wil afvallen’ is al specifieker, we weten nu welk aspect van gezondheid we op willen focussen: lichaamsgewicht. En dit lichaamsgewicht moet omlaag. Nog specifieker is: ‘Ik wil 10 kilogram afvallen’ je hebt dan duidelijk wat het doel is en hoeveel je wilt bereiken.

    Een specifiek doel geeft sturing in het handelen. ‘Ik wil meer lezen’ geeft veel keuzes. Om aan je doel te werken moet je constant een nieuwe keuze maken. ‘Ik wil meer boeken over financiën lezen’ geeft meer sturing. Je weet welke boeken je gaat lezen. ‘Ik wil 10 boeken over financiën lezen dit jaar’ maakt helemaal duidelijk wat je doel is.

    Maak nu jouw doel zo specifiek mogelijk. Wat en hoeveel wil je bereiken? Hoe specifieker je doel hoe beter.

    Meetbaar

    Tegen het einde van een lang stuk hardlopen ben ik vaak gesloopt. Mijn vorm verminderd en de pas vertraagd. Toch lukt het mij om een eindsprint te doen zodra ik mijn huis zie. Ik weet dan hoe ver het nog is en kan mijn laatste restje energie besteden om het doel te bereiken. Het motiveert als je jouw doel kunt meten en zo de finish dichterbij ziet komen.

    De euforie van het begin ebt altijd weg. Maar wat denk je dat er gebeurt als je op 80% zit en de finish kunt zien? Geef je dan op of weet je dan een eindsprint eruit te persen? Zorg er dus voor dat jouw doel in procenten uit te drukken is. ‘Ik wil meer lezen’ is niet uit te drukken in procenten. ‘Ik wil 1000 bladzijden lezen’ maakt dat elke 10 bladzijdes 1% is.

    Maak jouw doel meetbaar door het uit te drukken in procenten. Wat is 1%, wat is 10% en wat is 50%?

    Actiegericht

    Het doel moet een werkwoord bevatten zodat het actiegericht wordt. ‘Ik wil €10.000 omzet genereren deze maand’ is specifiek en meetbaar, maar het is geen actie. Omzet wordt gegenereerd uit acties. Wat moet jij doen om die omzet te genereren?

    Stel je weet dat één klant je gemiddeld €1000,- oplevert. Wanneer je iemand benaderd zegt 10% ja tegen je voorstel. Om €10.000 omzet te genereren zul je dan gemiddeld 100 mensen moeten benaderen. Een actiegericht doel is: ‘Ik benader deze maand 100 mogelijke klanten’.

    Maak jouw doel nu actiegericht. Welke actie moet uitvoeren om de gewenste finish te bereiken. Als je doel bestaat uit meerdere acties, dan kun je deze onderverdelen in doelen en subdoelen.

    Soms is een doel niet goed actiegericht te krijgen. Afvallen is een werkwoord, maar om af te vallen moet je andere acties uitvoeren. Bijvoorbeeld gezond eten of bewegen. Wanneer je dit allebei wilt doen, dan kun je er voor kiezen om afvallen het ‘hoofddoel’ te maken en gezond eten en bewegen ‘subdoelen’. Je maakt beide onderdelen dan allebei SMARTER. Op die manier is je doel alsnog actiegericht. Let op: je bent nu eigenlijk al twee doelen aan het uitvoeren. Lees verderop voor meer tips over meerdere doelen uitvoeren. 

    Riskant

    Shoot for the moon. Even if you miss, you’ll land among the stars.

    Een doel moet zo uitdagend mogelijk zijn. Dit zorgt voor de grootste prestatie en de hoogste kans dat je jouw doelen haalt.

    Bekijk je doel, waar kun het riskant maken? Waar kun je het doel oprekken? Als je echt probeert, kun je dan 150 klanten benaderen? Kun je in plaats van 10 kilogram in een halfjaar ook 10 kilogram in 5 maanden afvallen? Kun je in plaats van 1 boek per maand ook 2 boeken per maand lezen? De lat die je nu legt, bepaald hoe hard je gaat werken aan dit doel.

    Dit is het punt waar veel mensen beginnen tegen te stribbelen. We zijn bang om te falen en houden daarom het doel simpel. Maar lieve lezer, je hebt niks te verliezen!

    Maak jouw doel zo riskant mogelijk. Waar kun je het doel strekken tot nieuwe mogelijkheden? 

    Tijdsgebonden (& Triggergebonden)

    Controleer of je doel tijdsgebonden is. Heb je een concrete deadline? Of een duidelijke periode waarin je aan dit doel werkt? Een concrete deadline werkt als tegenstanders in een race. Je wilt ze verslaan, zeker als de finish in de buurt komt.

    Daarnaast is het verstandig om je acties te koppelen aan een specifiek moment. ‘Als… dan…’ constructies werken hier erg goed voor. ‘Als het 8 uur ‘s ochtends is, lees ik 20 bladzijden van mijn financiële boek’. ‘Als ik de laatste afspraak van de dag heb gehad, dan wandel ik 5000 stappen’.

    Controleer of jouw doel tijdsgebonden is. Bedenk een aantal triggers wanneer jij aan je doel kunt werken.

    Euforisch

    Alleen als je zelf de doelen wilt bereiken zullen alle andere stappen die we zetten nut hebben. Iets graag willen is een belangrijke motivator. Daarom is het belangrijk om twee duidelijke redenen op te schrijven waarom je het doel überhaupt wil halen.

    Als de motivatie afneemt dan pak je deze redenen erbij. Dit om jezelf eraan te herinneren waarom je de moeite doet. En jezelf op te peppen om door te gaan. Op deze manier kun je jouw motivatie terugpakken.

    • Ik wil 10 kilogram afvallen, omdat ik mijn kinderen gezond wil zien opgroeien.
    • Ik gun mijzelf energie en een gezond lichaam, daarom wil ik 10 kilogram afvallen.
    • Ik wil financieel onafhankelijk worden, daarom lees ik elke maand 2 boeken om mijzelf te onderwijzen op dit onderwerp.
    • Ik vind lezen & financiën hartstikke leuk, door elke maand 2 boeken hierover te lezen krijg ik energie en leer ik belangrijke zaken.

    Het zijn jouw redenen, ze kunnen zo groot of klein zijn als je maar wilt. Maar het belangrijkste is dat je euforie voelt bij jouw redenen. Dat je wanneer je de redenen leest, of hardop uitspreekt, weet dat dit is wat je echt graag wilt.

    Schrijf nu twee belangrijke redenen op waarom jij aan jouw doel wilt werken. Kun je geen redenen verzinnen? Vraag jezelf dan af: ‘is dit wel een doel waar ik aan wil werken’?

    Relevant

    Is je doel wel relevant op dit moment in je leven? Past het werken aan deze doelen binnen je huidige leven? Zijn er andere doelen die op dit moment een grotere positieve impact zouden maken op je leven?

    Soms is een doel, hoe goed ook, niet passend op dit moment van je leven. Als je nog moet revalideren van een groot ongeluk, is het dan nu de tijd om voor een marathon te trainen? Wil je voor je zieke ouders zorgen, is dit dan het moment om die reis te maken? Ben eerlijk naar jezelf.

    Door nog één keer goed naar je doel te kijken weet jij of je situatie ondersteunend is in het bereiken van je doel. Als je jouw doel leest zul je het volgende voelen:

    • Geloof dat het doel haalbaar is.
    • Wetenschap dat het doel moeilijk te halen is en je er hard voor moet werken.
    • Zin om het doel te halen.

    Kijk nog één keer naar je doel. Ben jij er klaar voor om van dit doel een realiteit te maken?

    Waar je nu staat

    Jouw doel is nu SMARTER. Je weet wat je precies wilt bereiken, hoeveel en op wat voor termijn. Je kunt je doel in procenten uitdrukken. Het doel is actiegericht en je hebt duidelijk welke acties leiden tot gewenste uitkomsten. De tijdslijn is duidelijk en het liefste zijn je acties gericht aan triggers. Je wordt enthousiast als je denkt aan het uitvoeren van het doel en het past binnen je leven op dit moment.

    Je doel bestaat als het goed is nu uit één statement.

    Ik val 12 kilogram af voor 31 juli 2022 door dagelijks drie gezonde maaltijden te eten en een halfuur te bewegen.

     

    Ik lees 15 financiële boeken in 2022 door elke dag om 8 uur ‘s ochtends minimaal 20 bladzijden te lezen. 

     

     

    Ken jij iemand die hulp kan gebruiken bij het stellen van doelen? Deel dan vooral deze blog.

    Hoe je van jouw doel een doorslaand succes kan maken

    Zet met deze stappen de puntjes op de i! 

     

    Een lange termijn doel gecombineerd met korte termijn doelen werken het allerbeste. Verdeel je einddoel in subdoelen. Als je 10 kilogram wilt afvallen, dan kun je elke 2.5 kilogram als een subdoel zien. Bij grote en complexe doelen kun je afzonderlijke processen eigen subdoelen geven. Je drive komt uit het toewerken naar het einddoel. De subdoelen zorgen ervoor dat je vaak een finish in zicht hebt om een sprintje te trekken.

    Elke finish die je haalt moet je vieren. Dat is goed voor het vasthouden van motivatie op de lange termijn. Een tip is om de beloningen in lijn te zetten met je doelen. Ben je aan het lezen, geef jezelf een mooi fotoboek cadeau als beloning. En wanneer je doel is om af te vallen kun je beter nieuwe sportkleding als beloning doen, dan naar de McDonald’s. Of kies iets wat je jezelf niet zo snel cadeau zou doen. Hoe groter het doel is hoe groter de beloning.

    Werk per levensgebied aan 1 (maximaal 2) doelen. En werk niet aan meer dan 3 doelen tegelijkertijd. Doelen geven energie, maar werken aan je doel kost ook energie en tijd. Elke seconde die jij steekt in het schrijven van je novelle kun je niet besteden aan een betere fotograaf worden. En de tijd die jij besteed aan het benaderen van nieuwe cliënten kun je niet steken in het maken van goede content.

    Zorg ervoor dat jouw doelen elkaar niet tegenspreken. Een goed doel zorgt ervoor dat jouw handelen in lijn is met je doelen. Maar wat doe je als jouw doelen elkaar tegenspreken of in de weg zitten? Stel je hebt één uur vrij en je wilt zowel meer yoga doen als meer lezen. Wat voor keuze moet je dan maken? Je kunt dus beter vol voor één doel gaan en later werken aan een ander doel.

    Hoe anderen je kunnen helpen, maar ook belemmeren

    Een doel hoef je niet alleen te bereiken. Het slim inzetten van anderen kan je helpen om nog beter aan je doelen te werken.

    Feedback op je voortgang krijgen kan zorgen voor meer motivatie. Wil je leren schilderen, vraag na elke tien schilderijen om feedback van andere schilders. Zien anderen ook jouw groei? Werk je aan een groot doel op werk, dan kun je elke vrijdag een update geven tijdens de VrijMiBo.

    Publieke commitment kan je helpen om je doelen te halen, vooral als het moeilijke doelen betreft. Maar let op: Wanneer je over je doel verteld krijg je al een gevoel van voldoening, ook al heb je nog niks bereikt. Te vroeg je doel aankondigen kan er dus voor zorgen dat je jezelf verhinderd om het doel te bereiken en hierdoor word de kans juist kleiner dat je jouw doelen haalt.

    Je kunt dus beter pas over je doel vertellen als je doel goed is opgesteld en je al een tijd aan het werken bent om het doel te halen. Door over je doel te vertellen voel je verantwoordelijkheid voor het halen van het doel. En deze verantwoordelijkheid zorgt voor motivatie. Maar als je commitment toont, nadat je al een tijdje bezig bent, dan opeens voel je je veel verantwoordelijker voor je doel en dit zorgt weer voor drive.

    Om je doel nog beter te maken maak je dus subdoelen. Ook zet je de juiste beloningen tegenover het halen van deze subdoelen. Schakel de hulp van anderen in nadat je al een tijdje aan je doel aan het werken bent en zorg dat je geregeld feedback krijgt. Een manier om verantwoordelijkheid voor een doel te dragen is door met een coach aan dit doel te werken.

    Je slimme doel uitvoeren en in de gaten houden

    Hoe goed je doel ook is. Zonder actie bereik je geen resultaten.

    Een goed doel is alleen nuttig wanneer je daadwerkelijk wat uitvoert. Door het doel juist op te stellen wordt de kans dat je aan de slag gaat veel groter. Door je doel zichtbaar te houden kun je bijna niet anders dan aan de slag.

    Ik raad aan om elke week je doel terug te lezen. Je ziet dan weer kort even wat je wilde doen, hoe je het wilde doen en waarom je het wilde doen. Ook kun je in de gaten houden of je niet afwijkt van je doel.

    Je kunt een tracker gebruiken om je voortgang inzichtelijk te maken. Ik zelf gebruik de gratis Loop Habit Tracker. Een tracker motiveert, omdat je jouw reeks niet wilt doorbreken.

    Maak je doelen zichtbaar in je dagelijks leven. Zet bijvoorbeeld een herinnering op het homescherm van je telefoon. Of maak een visionboard. Op die manier word je constant herinnerd aan je doel. Als je jouw doel goed hebt opgesteld en echt dat wilt doen wat je zegt, dan is dit een mooie manier om je doel ook je focus te maken.

    Doelen stellen en aan doelen werken is een vak apart. Ik zelf stel al vele jaren doelen en ik leer constant bij. Het is niet erg als je niet het juiste fingerspitzengefühl hebt. Dat komt vanzelf wel. Het is al hartstikke goed dat je bezig gaat met doelen en je doelen bereiken.

    Je doelen bereik je vaak niet in een rechte lijn. Soms kan het zijn dat je onderpresteert en soms presteer je boven verwachtingen. Het is belangrijk om niet te streng voor jezelf te zijn. Waarom je mild moet zijn om je gedrag te veranderen lees je hier [klik].

    Maak nu jouw doel zo zichtaar mogelijk en bedenk wat jij moet doen om het doel in de gaten te houden.

    Samenvatting

    Goede voornemens werken vaak niet. Goede doelen werken heel goed. Ze geven energie, zorgen dat je de juiste acties uitvoert en openen je ogen voor mogelijkheden. Een goed opgesteld doel is specifiek, meetbaar, actiegericht, riskant, tijdsgebonden, euforisch en relevant. Door een doel zichtbaar te maken en bij te houden wordt de kans groot dat jij daadwerkelijk jouw doelen haalt.

    De meeste informatie over doelen komt uit: Building a Practically Useful Theory of Goal Setting and Task Motivation: A 35Year Odyssey – Locke & Latham (2002)

    De nieuwste informatie over SMARTER goal setting komt uit Your Best Year Ever – Michael Hyatt (2018)

    Ik zou het fantastisch vinden om van jou te horen of je deze blog bruikbaar vond. Stuur mij vooral een bericht met feedback. Vind je het fijn om hier hulp bij te krijgen? Neem dan ook contact met mij op. Ik help al jaren anderen met het bereiken van hun doelen en kan jou ook helpen!